وکیل تهران | وکیل ملک در تهران | 09120998661| وکیل دعاوی کیفری | برای شکایت از قاضی به کجا مراجعه کنیم؟

24 /06 /1399
مدیر سایت
سوالات حقوقی متداول
536

برای شکایت از قاضی به کجا مراجعه کنیم؟




با عرض سلام و ادب

در خصوص سوال طرح شده لازم به ذکر است که برای شکایت از قاضی دادگستری می بایست بدین موضوع توجه داشت که مبنای شکایت تخلف از قوانین از سوی قاضی است و یا اینکه قاضی مرتکب جرم شده است برای روشن شدن موضوع شکایت از قاضی را بدین صورت تفکیک می نماییم:

الف- شکایت از قاضی در دادسرای انتظامی قضات: برای شکایت در دادسرای انتظامی قضات، متقاضی می بایست تخلف از قوانین موضوعه و یا تخلف از قانون نظارت بر رفتار قضات که از سوی قاضی رخ داده است را برای رسیدگی از این دادسرا بخواهد که می تواند شامل عدم پذیرش لایحه، عدم صدور رای در مهلت قانونی، عدم تشکیل جلسه، عدم رعایت شرایط قانونی ابلاغ و... باشد. در این موارد قاضی فقط متخلف محسوب شده و طبق قانون به مجازات اداری محکوم می شود که کمترین مجازات توبیخ و سنگین ترین مجازات تعلیق از شغل قضاوت می تواند باشد.

ب- شکایت از قاضی در دادسرای کارکنان دولت: چنانچه قاضی دادگستری مرتکب جرمی شود همچون دیگر اشخاص مورد تعقیب جزایی قرار می گیرد. در اینگونه موارد قاضی از طریق دادسرای کارکنان دولت می تواند مورد تعقیب قرار گیرد و به مجازات و کیفر قانونی اعم از حبس، جزای نقدی، شلاق و... محکوم شود. به طور مثال قاضی اقدام به فحاشی، توهین، تهدید، ضرب و جرح و... نماید.

لازم به توضیح است در مواردی امکان طرح شکایت در هر دو مرجع به صورت جداگانه برای بعضی از موارد وجود دارد و یا در مواردی دادسرای انتظامی قضات پس از ثبت شکایت از سوی شاکی راساً اقدام به ارجاع پرونده به دادسرای کارکنان دولت می نماید.

موفق و پیروز باشید

وکیل بهنام نزادی

برچسب ها:
پربازدید ترین سوالات حقوقی
جدید ترین مقالات
جدید ترین سوالات حقوقی
گروه وکلای رسمی

 

گروه وکلای رسمی  با استفاده از وکلای پایه یک دادگستری دارای تجربه، می تواند پاسخگوی مشکلات حقوقی شما عزیزان باشد. اعتماد اولین گزینه برای شروع می باشد.
هم اکنون با ما در ارتباط باشید.

 

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 20  می باشد
پنج شنبه ها از ساعت 10 الی 14 می باشد.
با تشکر


 

اطلاعات تماس با شعبات وکلای رسمی

دریافت وقت مشاوره